Poczciwa intencja obdzielania innych
W niektórych hotelach (na ogół tych mniejszych) stoi przy recepcji skarbonka z wypisaną prośbą, by tu wrzucać napiwki dla personelu. Wywodzi się to z poczciwej intencji obdzielenia równo wszystkich, ale tylko nieliczni przyjezdni korzystają z tego. Przyjemniej bowiem osobiście wykazać się wobec pracujących w hotelu. Jak widać, podobny system działa wszędzie. Kto płynie statkiem np. na Karaiby, ten opłaca rejs w zależności od czasu jego trwania, klasy, położenia kabiny (są też „ślepe”), a także uiszcza pewną kwotę, przed zejściem ze statku, oficjalnemu kasjerowi, który chętnie wyliczy należność. Swoje muszą dostać od dobrze wychowanego dżentelmena (źle wychowanych nie ma): portier i windziarz w hotelu (jednorazowo pod koniec pobytu), kelner zwykle 10% rachunku, pompiarz na stacji benzynowej nie samoobsługowej, parkingowy.